Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych Uczeń : XXXX Klasa I szkoły zawodowej. Prowadzący zajęcia: Monika Kuras Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna Temat: Doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Synteza wiadomości z różnych dziedzin. Główne obszary usprawniania: · usprawnianie czytania ze zrozumieniem, · usprawnianie percepcji wzrokowej, · usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Cele rewalidacyjne: - kształcenie umiejętności płynnego czytania ze zrozumieniem,
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
- doskonalenie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokow-ruchowej,
- motywowanie, zachęcanie ucznia do aktywności i samodzielnego poszukiwania wiedzy.
Synteza wiadomości z różnych dziedzin: - pogłębianie wiedzy o największych miastach Polski,
- utrwalenie elementów edukacji polonistycznej (forma listu, elementy ortografii ),
- kształcenie umiejętności korzystania z wydawnictw kartograficznych w połączeniu z programami multimedialnymi wyszukanymi w Internecie.
Metody pracy: praktyczne działanie ucznia, asymilacji wiedzy, gry dydaktyczne. Forma pracy: indywidualna Środki dydaktyczne: tekst przewodni w formie listu, karta pracy ucznia, album lub zdjęcia z Internetu miasta Krakowa, atlas geograficzny, program multimedialny ,,Moja Polska”, komputer z dostępem do Internetu. Zaplanowane zajęcia: Lp. | Przebieg zajęć | Realizowany cel | 1. 2. | Swobodna rozmowa z uczniem nawiązująca do tematu zajęć. Ciche i głośnie czytanie tekstu wiodącego w formie listu. | · Stworzenie pozytywnej atmosfery. · Motywowanie do pracy. · Zainteresowanie tematem zajęć. · Wzmacnianie sfery emocjonalno-społecznej. · Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. · Przypomnienie formy wypowiedzi jaką jest list. | 2. | Uzupełnienie zdań niedokończonych na podstawie tekstu wiodącego | · Usprawnianie czytania ze zrozumieniem. · Wdrażanie do samokontroli. · Sprawdzenie zrozumienia tekstu. | 3. | Wyszukanie w tekście i wpisanie do tabeli wyrazów trudnych ortograficznie | · Doskonalenie znajomości zasad ortografii. · Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. · Wydłużanie czasu koncentracji uwagi. | 4. | Pisownia wyrazów wielką literą. Przykłady na podstawie tekstu wiodącego. Formułowanie prostej definicji przez ucznia. Próba klasyfikacji pojęcia. | · Usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej. · Doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem. · Ćwiczenia myślenia logicznego; na podstawie podanych przykładów, określenie kategorii wyrazów; rozwijanie funkcji słowno-pojęciowych. | 5. | Doskonalenie techniki czytania z pomocą programu Word. Poprawa tekstu ,,zlepka” zdaniowego. | · Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. · Wdrażanie do samodzielnej pracy. · Motywowanie do pracy. | 6. | Praca z atlasem geograficznym i programem multimedialnym ,,Moja Polska.” Czytanie nazw miast, nanoszenie etykiety z nazwą miasta na właściwe miejsce na mapie Polski, sprawdzanie poprawności wykonania zadania z atlasem geograficznym. | · Doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej oraz percepcji wzrokowej. · Bogacenie wiedzy o własnym kraju przez ucznia. · Łączenie podczas pracy nowoczesnych technologii z atlasem geograficznym. | 7 | Podsumowanie pracy ucznia Praca domowa | · Pochwała aktywności, zachęta i motywowanie do dalszej pracy. · Propozycja zadania domowego. | Opracowała: Monika Kuras
Literatura: - J. Cieszyńska ,,Nauka czytania krok po kroku” Wydaw. Nauk. Akademii Pedag. Kraków 2001.
- B. Kaja ,, Zarys terapii dziecka” Akademia Bydgoska, Bydgoszcz, 2001.
- B. Sawa ,,Jeżeli dziecko źle czyta i pisze”, WSiP, Warszawa, 1980.
|